בקטגוריה זו משתמשים בשיטות מגוונות, עם או בלי פנטסיה כשמטרת המשחק להחיות וללמוד אירועים היסטוריים מהעבר הקרוב והרחוק. באמצעות המשחק ניתן לחקור את ה"מה אם?" היכן שהשחקנים בודקים היסטוריה אלטרנטיבית וחווים אפשרויות היסטוריות. דוגמאות לתקופות משחק:
מצרים או יוון הקדומות בשילוב קסמים והשפעות האלים המיתולוגיים. סיפורי אימה ממלחמת העולם השניה. פיענוח פשעים גוטיים מהתקופה הויקטוריאנית באנגליה, ועד חוויית מלחמות הפנימיות של טוקוגאווה ביפאן הפיאודלית