שושנת המדבר

ראשון עד חמישי 09:00-20:00

מבוכים ודרקונים מהדורה 5 (DnD 5E)

מבוכים ודרקונים מהדורה 5

פיתוחה של מבוכים ודרקונים מהדורה 5 החל באמצע 2011, שלוש שנים בלבד לאחר יציאתה של Dungeons & Dragons המהדורה הרביעית. פרסום מהדורה חמישית חדשה מהר כל כך נתפש בעיני קהל הקוראים כתגובה לאי עמידה במכירות ולביקורת שהעולתה לגביי המהדורה הרביעית.

DnD 5E מבוכים ודרקונים מהדורה 5 123Z_2101.w026.n002.48B.p1.48

היסטוריה DnD 5E

המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים התקבלה בתחילה היטב עם יציאתה לאור ב-2008, כאשר מכירות הפריסייל (מכירות מוקדמות) היו כל כך גדולות עד ש-Wizards of the Coast נאלצו לבצע הדפסה נוספת לפני שהספר בכלל התחיל להישלח למעריצים. 

עם זאת, המהדורה הרביעית ספגה במהרה ביקורת, במיוחד מצד שחקני D&D ותיקים. רבים הרגישו שיש יותר מדי שינויים בגרסה הזאת מהמשחק המסורתי. שחקנים דיווחו שלקח יותר מדי זמן לקרבות להיגמר, ושהיו לשחקנים יותר מדי פרטים לעקוב אחריהם תוך כדי המשחק.  בסופו של דבר, המהדורה הרביעית לא הצליחה להיות ההצלחה ש-Wizards of the Coast קיוו לה, כאשר שחקנים רבים אימצו במקום את המשחקים המסורתיים יותר כמו D&D 3.5 וה –  Pathfinder .

פיתוחה של המהדורה החמישית - D&D

ב-9 בינואר 2012 הכריזו Wizards of the Coast על יציאתה של המהדורה החמישית של Dungeons & Dragons. בשלב זה, משחק ה D&D היה משוחק רק בבתיהם של משפחותיהם וחבריהם של העובדים בחברה אשר בדקו את יכולות המשחק בקבוצות המבוכים ודרקונים הפרטיות שלהם, לאחר מכן המשחק עבר לבדיקה פנימית של צוות Wizards of the Coast, עם תוכניות לעשות מחקר שוק יותר רחב.

שכירתו של מעצב המהדורה השלישית של מונטה קוק על ידי Wizards of the Coast, כבר הובילה להשערות כי מהדורה חדשה נמצאת בעבודות, ונתפשה כאות מבשר טובות על ידי שחקני מבוכים ודרקונים מסורתיים רבים, שקיוו שיש חזרה לשורשים של ה D&D

קוק ראה בעיני רוחו את הכללים החדשים ככאלה, שבהם שחקנים שונים מאותה קבוצה יכולים לבנות דמויות ממהדורות שונות של חוקי המשחק, במטרה להלהיב מחדש את מעריצי המהדורות הקודמות.  לכל הדמויות יהיו מאפיינים מרכזיים כמו ציוני יכולות ודרגת שריון, המופיעים בכל מהדורה מאז ה-D&D המקורי, אבל תכונות כמו כישורים, הישגים וכוחות יהיו אופציונליים. קוק ראה בעיני רוחו מערכת מודולרית שבה מאפיינים כמו התאמה אישית של הדמות מ 3e או המורכבות הטקטית של 4e יהיו אופציונליים, מה שיאפשר לשחקנים להמשיך עם הדמות שלהם גם במהדורה החדשה.

118Z_2012.w017.n001.334B.p15.334

DnD 5E הוצאה לאור

ב-27 במאי, מייק מרלס הכריז על פרסום קובץ PDF בחינם הזמין באתר Wizards of the Coast, המציע כללי היכרות למשחק. הוכרזו תאריכי שחרור עבור ה – Starter Set ושלושת ספרי החוקים המרכזיים.

דמויות מהדורה חמישית מבוכים ודרקונים

אומן (Artificer)

מאפייניו של דמות האומן, Artificer,  מתבטאים בכך שהם מסוגלים להעניק לחפצים יכולות, יישומים ואפקטים נוספים. אפילו תתי- המאפיינים שלהם מתמקדים בעיקר בפריטים, בין אם זה ב-  יצירת שיקויים, הנפשת חליפת שריון היכולה להילחם עבורכם, להפוך את שרביט המשחק לנשק חם, או ליצור חבר שיגן עליכם בזמן לחימה.

medieval-warrior-berserk-holds-spear-shield-posing-dark-background medieval-warrior-berserk-holds-spear-shield-posing-dark-background

בַּרבָּרִי (Barbarian)

דמות הברברי, מוגדרת על ידי הזעם שלו. זעם חסר רסן, בלתי ניתן לכיבוי וחסר מחשבה. יותר מסתם רגש, הכעס שלהם הוא כשל טורף, התקפה בלתי פוסקת של סערה, סערת הים. עבור כל ברברי, זעם הוא כוח שמתדלק לא רק טירוף קרב אלא גם רפלקסים חדים, חוסן בלתי מתפשר ומעללי כוח מוזרים.

פייטן (Bard)

הפייטן, The Bard, חי על סיפורים. בין אם הם נכונים או לא. הרקע והמניעים של הדמות שלכם אינם חשובים כמו הסיפורים שהוא או היא מספרים על עצמם. אולי לדמות שלכם הייתה ילדות נפלאה, ללא בעיות מיוחדות. אין סיפור טוב ליצוק מזה. אז אתם עלולים ליצור סיפור מסגרת שגדלתם כיתומים עניים.  

DnD 5E מבוכים ודרקונים מהדורה 5 11456

איש דת (Cleric)

דמויות אנשי דת מתווכים בין עולם התמותה לזה של האלים. מגוונים כמו האלים שהם משרתים, אנשי הדת שואפים לגלם את עבודת האלוהויות. אין דבר כזה כומר רגיל אלא איש דת בעל יכולות קסם אלוהי.

קוסמים (Wizard)

קוסמים הם בעלי יכולות קסם עילאיות, המוגדרים על ידי הקסמים שהם מטילים על אויביהם. הם יכולים להטיל כישוף אש, ברק, לשלוט במוחות אויביהם, לקרוא למפלצות ממימד מקביל, לחזות את העתיד, להפוך אויבים שנהרגו לזומבים, לשנות חומר אחד לאחר, להפיל מטאורים מהשמיים, ולפתוח פורטלים לעולמות אחרים.

מְכַשֵׁף (Warlock)

מכשפים הם מחפשי הידע הטמון במרקם של היקום. באמצעות בריתות שנכרתו עם יצורים מסתוריים בעלי כוח על טבעי, מכשפים פיתחו יכולות קסומות, עדינות ומרהיבות כאחד. בהסתמך על הידע הקדום של אותם יצורים כמו שדים, מכשפים יכולים לחבר יחד יכולות כדי לחזק את כוחם..

דרואיד (Druid)

הדרואידים מעריצים את הטבע מעל הכל. הם זכו ליכולות הקוסמות שלהם וכוחות מאגיים אחרים מכוח הטבע. דרואידים רבים רודפים אחר רוחניות מיסטית של איחוד טרנסצנדנטי עם הטבע במקום התמסרות לישות אלוהית. בעוד שאחרים משרתים אלים של טבע פראי, חיות או כוחות יסוד. המסורות הדרואידיות העתיקות נקראות לעתים האמונה הישנה, בניגוד לפולחן האלים במקדשים.

לוחם (Fighter)

לוחמים לומדים את היסודות של כל סגנונות הלחימה. כל לוחם יכול להניף גרזן,להניף חרב ארוכה, להשתמש בקשת, ואפילו ללכוד אויבים ברשת עם מידה מסוימת של מיומנות. כמו כן, לוחם מיומן עם מגנים וכל צורה של שריון. מעבר לאותה מידה בסיסית של יסודות הלחימה, כל לוחם מתמחה בסגנון לחימה מסוים. חלקם מתמחים בקליעה בחץ וקשת, חלקם בלחימה עם שני כלי נשק בו זמנית, וחלקם במלחמה בקסם.

נזירים (Monks)

נזירים עורכים מחקר מדוקדק של אנרגיה קסומה שרוב המסורות הנזיריות המכונה בפיהם – "קי". אנרגיה זאת היא המרכיב של הקסם שממלא את היקום. ספציפית, ה "קי" הוא האלמנט שזורם דרך גופים חיים. נזירים רותמים את הכוח הזה בתוכם כדי ליצור אפקטים קסומים ולהגביר את היכולות הפיזיות של גופם, וחלק מההתקפות המיוחדות שלהם עלולות לעכב את זרימת ה-KI אצל יריביהם. תוך שימוש באנרגיה זו, נזירים מתעלים מהירות וכוח מדהימים. ככל שהם צוברים ניסיון, אימוני הלחימה שלהם והשליטה שלהם ב-ki נותנים להם יותר כוח על גופם ועל גופם של אויביהם.

אביר קדוש (Paladin)

אביר קדוש נשבע לשמור על צדק בעולם, לעמוד לצד האור מול החושך, ולצוד את כוחות הרשע בכל מקום שהם נמצאים בו. אבירים שונים מתמקדים בהיבטים שונים של הצדק, אך כולם כבולים לשבועות המעניקות להם כוח לעשות את עבודת הקודש שלהם. 

סייר (Ranger)

הודות להיכרותם עם הטבע הפראי, ריינג'רים רוכשים את היכולות להטיל לחשים הרותמים את כוחו של הטבע, בדומה לדרואיד. הקסמים שלהם, כמו יכולות הלחימה שלהם, יש בהם דגש על מהירות, התגנבות וציד. כישרונותיו ויכולותיו של הריינג'ר מושחזים בהתמקדות קטלנית במשימה העגומה של הגנה על ארצות הגבול.

נוכל (Rogue)

נוכלים מסתמכים על מיומנות ההתגנבות וניצול החולשות של אויביהם כדי להיות עם היד על עליונה בכל מצב. יש להם כישרון למצוא את הפתרון כמעט לכל בעיה, להפגין תושייה ורב-גוניות שהם אבן היסוד של כל הרפתקה מוצלחת.

דילוג לתוכן